tisdag 27 mars 2012

Oron och begäret

CO Hultén - en personlig konsthistoria

Det är ett stort och rikt konstnärskap som visas i Moderna museets utställning ”Oron och begäret”. Den nu 96-årige konstnären CO Hultén har varit konstnärligt aktiv sedan 1930-talet. Och är fortfarande produktiv, även om han inte längre gör egna utställningar; han tycker det är för mycket jobb med det. ”Oron och begäret” är en heltäckande utställning som visar konstnärens stora bredd, olika perioder och delar av hans verksamhet med början från 30-talet och fram till 00-talets måleri. Från hans arbete med Galerie Colibri, som han drev i en ramverkstad i Malmö på 50-talet, presenteras trycksaker som kataloger, vernissagekort och affischer. Allt producerat av CO:s hand. I ett mindre rum visas även några verk av de nydanande, internationella konstnärer som bjöds in att ställa ut på galleriet. . Ovan: "Oron och begäret" 1946-51.

Under 60-talet ägnade CO Hultén sig främst åt offentlig konst. På Moderna museet är den enbart representerad av två större målningar som skapades för SR:s lokaler i Malmö på 50-talet. För den som är mer nyfiken på CO:s offentliga verk så finns det en hel del runt om i Malmö. På Malmö Stadion finns en väggmålning utförd 1958. Från samma period, 1955, finns en invändig väggutsmyckning i kvarteret Godheten. På Rosengårds torg har han gjort en utvändig utsmyckning och formgivit inredningen ,1966-67, och i ett bostadsområde i Lindängen formgav han och färgsatte delar av exteriören 1971. I Lund finns en utvändig relief för Malmö Landstings centralförvaltning 1960. Jag måste också nämna den invändiga målning han gjorde i Statstjänstemännens hus i Stockholm 1969. Skisserna till målningen är ganska säregna med tanke på placeringen. Dessvärre känner jag inte till hur slutresultatet ser ut. (Jag hoppas kunna komplettera med ett foto av skissen därifrån.)

Det bör vara möjligt att ta del av åtminstone de utvändiga utsmyckningarna, även om det kanske kan kräva visst detektivarbete att lokalisera dem. I katalogen till ”Oron och begäret” finns vissa adressangivelser i CO:s CV. Jag har inte själv sett dessa offentliga verk utan känner till dess existens eftersom skissmaterial och modeller finns på Skissernas museum i Lund. Där finns närmare 300 av CO:s skisser och
modeller, av såväl genomförda uppdrag som outförda idéskisser. I nordiska salen kan man se en förstudie till väggmålningen på Malmö Stadion. Det övriga materialet är dessvärre inte tillgängligt. På sikt är planen att besökare ska kunna ta det av det arkiverade skissmaterial, i form av foton och fakta, via den databas över museets samlingar som har påbörjats.

På Skissernas museum finns även en samling med förarbeten till afrikansk offentlig konst. Dessa inköptes på uppdrag av museet av CO Hulténs under hans resor i västra Afrika i början av 70-talet. Dessvärre är inte heller denna samling tillgänglig för besökarna för närvarande. I museets katalog "Visionärer och utmanare" från 1995, kan man läsa om dessa bokstavliga “upptäcktsresor” som CO företog för att få en inblick i Västafrikas offentliga konst. Man kände inte till om det fanns någon, eller vad det fanns för offentlig konst i dessa länder före CO:s avresa. Men man hoppades och trodde att dessa nya länder hade behov av att manifestera sin nyvunna självständighet med offentlig konst. CO hade då sedan länge ett stort intresse för den afrikanska kulturen och under sina resor samlade han en mängd afrikanska konstföremål för eget bruk. Ett urval av dessa ingår i Modernas utställning. Intresset och erfarenheterna från Afrika har under en lång tid inspirerat CO:s konst, ofta med en politisk undertext. Nedan: "Vittnet" 1978.


Konstnären själv möter man i Lisa Fjellmans halvtimme långa film "c/o CO" som baseras på Thomas Millroths samtal med konstnären. Filmen är en mycket fin skildring av en man som ägnat större delen av sitt rika liv år konsten. CO Hultén är en god berättare. Där finns en humor och underfundighet som ibland även glimtar fram i konsten. Hans reseskildring av Afrika-resorna i katalogen "Visionärer och utmanare" är ett rent nöje att läsa.

CO Hultén är en spännande konstnär. Uppenbart utåtriktad har han sökt samarbete med . andra, där imaginisterna är det mest kända. För att inte nämna allt det andra: galleriverksamheten, det afrikanska intresset, Europa-kontakterna, erfarenheterna och kontakterna från sitt arbete som reklamtecknare på Å&R, experimenterandet och utvecklandet av nya tekniker, som t.ex. frottage. Ett öppet och nyfiket sinnelag, fruktbara möten och erfarenheter från olika områden har format ett rikt konstnärskap. Jag blir bara mer och mer intresserad av människan CO Hultén ju mer jag får veta. Till höger: "Hästkrafter" 1947.

Moderna museet och kuratorn Thomas Millroth har åstadkommit en fullödig utställning som på ett utmärkt sätt presenterar denna produktiva konstnär. Katalogens texter skildrar bl.a. CO:s konsthistoria och hans grafiska arbete. Utställningens mer centrala verk har fått egna texter med bakgrundsfakta som ger en fördjupad förståelse för de utställda verken. Det är också positiv att man även valt att visa arbeten av CO:s generationskamrater, som han hade olika typer av samarbeten med. Mitt enda minus är bristen på sittplatser framför filmen samt att man valt att lägga in en kvarts paus mellan varje visning. Börjar man se filmen mitt i så får man därför vänta en kvart innan man kan fortsätta och se klart. Till vänster: "Lyckans torg" 1944 samt "Gatukartiogram" 1944.

Men om Skissernas museum hade haft möjlighet att under samma period visa sin afrikanska samling, som tillkom på CO:s initiativ, samt samlingen av hans skisser och modeller så hade det varit ännu bättre. Både för Moderna Museet, Skissernas Museum, och inte minst för konstpubliken och CO Hultén-fantaster. För övrigt är allt gott nog!

Utställningen på Moderna Museet i Malmö pågår t.o.m. 27 maj 2012.
Nedan: "Stiger ur dunklet" 1990/96


1 kommentar:

  1. Bilderna till det här inlägget är ovanligt dåliga, sneda och vinda. Jag måste komma ihåg att använda glasögon när jag fotograferar. Men hellre några bilder än inga. Hoppas på överseende.

    SvaraRadera