torsdag 24 februari 2011

Äventyr i badrock

Klatschigt, spralligt, elegant, pikant, raljant…

Bästa hotell jag har bott på hittar man i Varberg: det är inget mindre än Hotell Gästis med Leninbadet. Maken och jag hade lite att fira och bokade två ”bokpaket”. Bokpaketet innebar övernattning med fika, middagsbuffé, frukostbuffé, inträde till Leninbadet och Varbergs kallbadhus samt att man fick välja fem böcker ur boksamlingen att ta med sig hem. Visst låter det bra, men det var ännu bättre. Trivsammare hotell har jag aldrig varit på. Oerhört personligt med böcker och bokhyllor överallt, väggarna fulla av sevärdheter och en spännande blandning av mer eller mindre intressanta prylar. Jag kände mig som hemma så fort jag steg över tröskeln.

Jag hade önskat ett stort och tyst rum vid bokningen, och det var det. Se och beundra bilderna. Möjligtvis borde jag också önskat utsikt för den vi hade, hade en del i övrigt att önska. Orginell – ja, charmig –  kanske, njutbar – njaej.  Jag har lärt mig det att man ska säga till vad man vill ha, efter en övernattning på Kiviks hotell för några år se’n. Det rummet vi hamnade på den gången låg precis i början av korridoren och närmast den centralt belägna trapphallen som hade ett mycket fint eko. Vår dörr mot korridoren hade bred spinga nedtill och var så lyhörd att ett draperi sannolikt hade isolerat bättre. Som bonus hade vi dessutom en extra dörr ut till korridoren från badrummet, lika dåligt ljudisolerad den. Vad ljudet beträffar hade vi lika gärna kunnat lämnat dörren öppen, då hade vi ju fått se vilka av de andra gästerna som gick och la sig sist, i stället för att bara höra dem. En spännande hotellupplevelse som man inte glömmer i första taget.



Åter till Varberg. Det fanns som sagt böcker överallt, på rummet, i bokskåp i korridorerna i matsalen. Det gick en del tid till att spana in betåndet och fundera över vilka man skulle välja att ta med sig hem.
Jag har aldrig ägnat så mycket tid åt att hänga i hotellkorridorer förut. För det var ju inte bara böckerna utan alla intressanta skyltar som man var tvungen att studera och dessutom diverse konstaffischer, sovjetpropaganda och bokomslagscollage. Listan med filmer att låna krävde också sin tid. Väldigt lång, väldigt blandad och med många av de där bra, halvgamla filmerna som man gärna vill se om. Rökrummet var en annan sevärdhet att beundra med sin samling av pipor och annat. Även en icke-rökare som jag kände en stark villha-önskan t.ex. inför den nyligen så högaktuella cigarettflickan. Kort sagt så blev det en och annan upptäcksfärd.



Halva idén med Varbergstrippen var att jag ville gå på det berömda kallbadhuset – denna moriska saltvattenspärla. Det blev det inget av med, stormen hann före. Några dagar tidigare hade stormvindar och is med gemensamma krafter knäckt flera pollare, så man hade varit tvungna att bomma igen kallbadhuset helt och hållet. I stället kikade vi in på en vernissage, "Under yta, över tid…”,  på Konsthallen/Hamnmagasinet där det visade sig att två av mina favoriter deltog. Petra Lindholm med sin film ”Idag stiger solen fem prick” och Roger Anderssons ”Letters from Mayhem”, som jag såg för första gången på Laholms Teckningsmuseum i somras och vars namn jag dumt nog inte la på minnet. Hans detaljrika monokroma akvarellbokstäver påminner om Elsa Beskow och Majas blomsteralfabet, med den skillnaden att motiven är raka motsatsen till de Beskowska. Den typ av kontraster som jag verkligen gillar. Roger Andersson visade även träskulpturer, lika välgjorda de och i form av figurer som skulle kunnat vara hämtade från akvarellerna. Hans figurer påminner om karaktärer hämtade ur serietecknaren Will Eisners New York-skildringar. Kanske bara delvis till stilen men med samma stämning och uttrycksfullhet. En annan association är Niel Gaiman.



Inget kallbadhus, men Leninbadet var helt OK det också. Mer än OK, faktiskt fantastiskt. Badet är inrett i källaren, där väggar och tak är helt inklädda i ganska mörkt, blått kakel, vilket gör
den relativt låga takhöjden till en tillgång – det känns nästan som att befinna sig i en underjordisk grotta. Även ljussättningen bidrar med välplacerad spot-belysning och levande ljus. Badet ska vara en kopia av Lenins favoritbad i Moskva. Lenin själv är på plats i form av byster både här och där. För den som inte är så förtjust i Lenin så finns det gott om annan utsmyckning, som en relief med tre nymfer, antika statyetter, marmorreliefer, snirkliga gamla handfat och en samling flodhästar. Det är en väldigt speciell miljö, personlig, originell och genomtänkt. Bilderna är från damernas omklädnings- och duschrum.


Maten då? Den var också bra, okomplicerad men med hög kvalitet. I middagsbuffén ingick ett rikligt salladsbord, viltgryta med ris, västerbottengratinerad lax med en stor gryta mycket god vitvinssås och en mindre ostbricka. Frukostbuffén höll samma klass, mycket att välja på, vällagat och gott. Så hör upp, Christian & Helena och Carina & Janosch: Ni måste åka dit, ni kommer också att älska det här stället. Möjligtvis är det inte så spralligt som underrubriken utlovar, men affischens, tyvärr svårlästa, beskrivning gick bara inte att motstå!

www.hotellgastis.nu


2 kommentarer:

  1. Låter häftigt, fast bandymuseet i Åby gick inte heller av för hackor!

    SvaraRadera
  2. Verkligen inte. Men Varberg är större och har mjukare madrasser.

    SvaraRadera