måndag 18 oktober 2010

Squashtider

Och hur man blir av med dem på ett gott sätt
I vår trädgård finns det fortfarande en hel del kvar att skörda. Både morötter och rödbetor ska grävas upp, och jordärtskockorna som jag odlar för första gången och är lite osäker på. Jag fick knölarna av mina fastrar förra hösten så där har de stått och växt sedan dess. Men å andra sidan håller sig rotsakerna bäst så länge de är kvar i jorden; så vida inte en gråsugga bestämmer sig för att flytta in och gräver ut en underjordisk grotta. Det har hänt förr, fast i potatis. Det som dock har gett oss mest mat på bordet i år är squashen. Den har vuxit så det knakar, på det sätt som squash kan göra när den är på det rätta humöret. Det är märkligt att det humöret infinner sig just det året när man har tre squashplantor i stället för en eller två. Jag förgrodde fröna i ett söderfönster i våras. Ibland kan fröna vara lite kinkiga och det kommer inte upp nå’nting, trots att man gör allt vad man kan för dem. Därför brukar jag så några extrafrön. I år kom alla upp. En planta fick Elin men de andra fick flytta ut i grönsakslandet. Och se’n satte de igång att växa. En gammal klasskompis föräldrar planterade en gång 15 squashplantor, när de skulle prova på att odla det för första gången någon gång på 80-talet. Om du inte har någon erfarenhet av squashodling kan jag tala om för dig att tre plantor räcker mer än väl för en hungrig familj på fem personer. Hur mycket squash man får, och vad man gör med den, när man har 15 plantor är en lätt svindlande tanke. (Det här var dessutom innan komposten var allmänt känd.) Man får hoppas att de inte var så'na som tycker att de måste ta vara på all skörd.


För att inte känna sig omsprungen av squashplantorna ska man skörda squashen medan de är relativt späda, s.k. succini - ungefär i storlek som en kort gurka, och innan de kommit upp i 1 kg-klassen. Jag har i höst hittat två jättebra recept där man både får avsättning för mycket squash och väldigt god middagsmat. Vegetariska är de dessutom. Om man inte har någon egenodlad har jag sett att den är billig i grönsaksdisken nu.

Receptet på squashplättar hittade jag i Coop:s medlemsblad dit Terese Taylor hade skickat in det. Tack Terese, hälsar hela familjen. Rätten är av grekiskt ursprung och kallas kolokithokeftedes.

Det här behövs:
900 g squash
2 ägg
200 g fetaost
2-2,5 dl mjöl
1 tsk salt
svartpeppar
olivolja

Gör så här: Riv squashen grovt, lägg den i ett durkslag och pressa ur så mycket vätska det går. Blanda squashen med ägg och kryddor. Tillsätt mjöl och smulad fetaost. (Det blir inte för tjock smet, jag lovar) Stek små plättar i stekjärn eller plättlägg. Servera med pitabröd, tzatziki och grönsaker.

Receptet på mild squashsoppa med majs och cheddar kommer från Lisa Föhrare Winblad som skriver om mat i Sydsvenskans söndagsdel. Jag gillar både hennes recept och hennes sätt att skriva. Hon är väldigt kunnig och inspirerande. Kanske var det det här receptet som hon hittat på en engelsk matblogg.

Det här behövs:
400 g squash
2,5 dl majs
0,5 tsk timjan + 0,5 tsk salvia
1 msk buljongpulver
knappt 1 dl skivad salladslök
2 msk finosherry ell. 0,5 dl vitt vin
1,5 dl grädde
2 dl mjölk
2 dl (ca 80 g) riven cheddar (Det går även bra med parmesan eller västerbotten. Jag ha provat.)
3-4 dl kokande vatten
ett par stänk tabasco (eller min favorit - cayennepeppar)

Så här lagar jag soppan (något förenklat jämfört med Lisa): Skär squashen i ungefär 2 cm-kuber. Fräs lök och squash tills de mjuknar. Tillsätt majs och kryddor. Tillsätt grädde och mjölk. Låt puttra tills allt är mjukt. Mixa soppan slät. Tillsätt osten. Späd med hett vatten. Jag brukar inte ha i allt vattnet, vill inte ha den för tunn. Smaka ev. av med salt.

Det här inlägget blev skrivet i sista minuten. Dagen efter att jag började skriva var squashtiden över. Frosten kom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar