söndag 24 oktober 2010

En annan bild av Mexiko

Beyond Borders på Skissernas museum
Beyond Borders heter utställningen om mexikansk konst som öppnades söndagen den 10 oktober på Skissernas Museum. Det var mycket folk på vernissagen så det var inget bra tillfälle att fördjupa sig i utställningen. I stället återvände jag några dagar senare. Lätt stressad som jag var, valde jag att börja med att se Minerva Cuevas film Disidencia v 2.0 för att komma ner i tempo. Cuevas välgjorda film visade sig vara en utmärkt ingång till utställningen; och jag förflyttades raskt från Lund till Mexiko. Filmen är en berättelse om aktivism och vardag. Livliga demonstrationer varvas med stillsamma betraktelser av klotter och politiska slagord. Allt binds samman av bildernas rytm och den specialkomponerade musiken som skapar en fördjupad stämning. Filmen skildrar främst stadslivet men med landsbygden och det agrara närvarande runt hörnet. Majskolven är ett ständigt återkommande motiv. En symbol för livet och landets viktigaste gröda; och därmed en konkret förutsättning för överlevnad på samma sätt som traktorerna som bildar ett eget demonstrationståg.

I stora, övre galleriet har man blandat skisser ur den egna samlingen med inlånat material av samtida mexikansk konst. Denna blandning vinner både den historiska samlingen och den samtida konsten på. Det äldre materialets nya placering och sammanhang gör att jag ser dem med nya ögon. Även de skisser och bilder som jag såg dagligen då jag jobbade här under en period aktualiseras. Samtidskonsten i sin tur får ett större djup när den förankras i en konstnärlig historia. De äldre arbetena är en konst full av symboler och historiska referenser. Mexiko har en mycket rik och omvälvande historia, från aztekiskt rike till spansk koloni och vidare till 1800-talets frigörelse och den sociala och agrara revolutionen under 1900-talet. Gestaltningen är en blandning av social realism och myt, ofta i en modernistisk form.
Skisserna till muralmosaiken Vatten, Eld, Jord och Luft är uppbyggd av symboler. Mosaiken finns på Medicinska fakulteten i Mexiko City och skapades 1957 av Fransico Eppens. De två slingrande ormarna i mosaikens mitt symboliserar den aztekiske regnguden Tlaloc och vattnet. Jorden symboliseras av modersgudinnan Coatlicue som håller ett pollenkorn och ett groende majskorn i sina händer, samt av dödskallen som slukar majskolven vilken samtidigt får näring från röttena på kraniets skallben. De tre ansiktena i mosaikens mitt representerar aztekerna, spanjorerna och den moderne mexikanen.


Francisko Eppens skapade även Mexikos stadsvapen, en örn som håller en orm i munnen. Stadsvapnet, i form av en marmorrelief på fasaden till det före detta Utrikesministeriet, använder sig gruppen Tercerunquinto av i en aktion som genomfördes den 2 oktober 2008. Datumet är centralt eftersom det var årsdagen av en studentmassaker 1968. Statens skuld framhävs genom att marmorreliefen på platsen för massakern plockades ned, för att dagen därpå åter monteras upp. Aktionen visas i en film. Tercerunquinto gjorde även tre skalenliga blyertsteckningar av monumentet och bjöd in kolleger och vänner att hjälpas åt med att sudda ut teckningen.

Den offentliga konsten har haft en betydelsefull funktion i uppbyggnaden av det moderna Mexiko. Efter revolutionen 1920 fick den offentliga konsten ett politiskt uppdrag, detta har bidragit till att Mexikos muralmåleri har fått ett världsrykte.
En av de främsta konstnärerna var Rivero Diega. I övre galleriets främre del hittar man skisser av Rivera samt hans orginalmålning The New Deal; en del av muralmålningen Portrait of America som han utförde för New Workers’ School i New York 1933. Muralmålningen utfördes på 21 fristående pannåer av betong för att vara flyttbar. Tidigare samma år hade hans påbörjade muralmålning Man at the crossroad, på Rockerfeller Center i New York, rivits ned då Rivera vägrade ta bort Lenin ur målningen. Här finns även några mindre bilder av Frida Kahlos arbeten.

Exempel på socialt engagemang i samtida tappning hittar man i Torolabs projektet One Degree Celsius från 2008. Det handlar om att förbättra människors livsmiljö på ett
högst konkret sätt. Syftet är att förbättra klimatet i Culicán genom att "exportera" växter från den botaniska trädgården ut i stadslandskapet. Presentationen av projektet och blandningen av konst, natur och vetenskap har likheter med The Orchid Research Project som den malmöbaserade konstnären Nils-Magnus Sköld arbetade med i början av 00-talet. Sköld undersökte då möjligheten att odla orkidéer med en billig metod utarbetad av Nasa för att på så sätt främja fattiga länders inkomstmöjligheter och samtidigt skydda de vildväxande orkidéerna.

Avslutningsvis vill jag nämna ytterligare två samtida verk. Ayate Car bygger egentligen på en uppgivenhet från konstnärens sida, men hon lyfter problemet på ett mycket effektivt sätt – med humorns hjälp. Betsabee Romero låter en gammal Ford i ny skepnad spela rollen som imigrant, och föra fram en bön till högre makter. Hon menar att det krävs ett mirakel för att lösa problemen vid gränsen till USA. Den rosendekorerade bilen, som är en budbärare till Jungfru Maria, anspelar på folkliga traditioner. Bilen är dokumenterad i ett foto samt har huvudrollen i en film. Där ses den fräsa runt i möjliga och omöjliga sammanhang på det mest absurda sätt, som bara kan jämföras med Monty Phyton’s Flying Circus.


Gränsproblematiken är även något som Judi Wertheim behandlar i Los Brincos. Los Brincos är en specialdesignad sportsko med bland annat inbygd karta, kompass och ficklampa som tillverkades i 1000 exemplar. Skorna delades ut gratis till behövande på den mexikanska sidan av gränsen, förutom ett fåtal som såldes som exklusiva designobjekt i San Diego. Tillverkade i Kina är skorna också en kommentar till det globala flödet av varor och arbetskraft. Los Brincos är ett bra exempel på konstens närapå gränslösa möjligheter och efterlämnar en välbehövlig optimism.

Skissernas Museum har en unik samling skisser av Mexikos världsberömda muralmåleri. I utställningen Beyond Borders får man en exklusiv inblick i Mexikos konst och kultur; en kultur och historia lika spännande och lockande som min barndoms äventyrsböcker. Passa på att ta del av den. De utmärkta texterna i utställningen ger en intressant bakgrund till verken. Beyond Borders pågår fram till den 23 januari 2011.

Vill du veta mer om Mexiko kan jag rekommendera TV-programmet Kobras avsnitt den 12 oktober (se SVT play). I programmet ingick bl.a. en intervju med Minerva Cuevas, som jag kommer att återkomma till i ett senare inlägg. En helt annan beskrivning av Mexiko får man i Gilbert Hernandez skildring av den lilla byn Palomar långt ute på Mexikos landsbygd. I ett antal seriemagasin skildrar han kärleksfullt invånarna och livet i det lilla samhället, som utspelar sig i en obestämd samtid i skuggan av myterna. En av mina verkliga favoriter.

Om du vill läsa mer om mellanamerikansk samtidskonst ska du gå in på ”Tidigare texter” här intill. Där hittar du två texter om mitt möte med kubanska samtidskonst tidigare i år. Scrolla ned till datumen 3 och 29 mars, rubriken är ”På äventyr i Havanna”, del 1 och 2.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar