måndag 11 oktober 2010

Natur versus kultur

Jag har lite för mycket att göra just nu. Tiden räcker enbart till några korta betraktelser över fascinerande fenomen i vardagen.

När naturen dominerar över kulturen.

Inte en käpp i hjulet men minst lika effektivt med en stam, numera stubbe, i ramen.

Den urvuxna cykeln parkerades i vårt taklösa garage för fyra år sedan, och se vad som kan hända. Ett frö börjar växa och plötsligt har det vuxit upp ett träd, någon sorts sälg, genom cykeln.






När naturen inspirerar kulturen, närmare bestämt tekniken och formgivningen.


Vad tänkte de på egentligen, eller snarare vad tänkte de inte på, när de formgav Elektrolux EW1075F:s nålfilter? Och hur kul hade de; kan det ha varit en digital 3D-modell inblandad? Kan män använda nålfiltret till något annat än nålfilter?

Det fungerar i vilket fall mycket bra, och samlar mycket ludd.

När kultur inspirerar kultur, i form av formgivning.


Den här gamla godingen har jag haft länge i mina gömmor. Jag tror bilden fanns med i en möbelbroschyr som damp ner i brevlådan i slutet av 90-talet. Det var förälskelse vid första ögonkastet och bilden sparades i en särskild låda ända tills nu. Det som intresserar mig är bordet och framför allt bordets underrede, som tyvärr delvis är skymt av ett paket.

Visst är det ett drömbord! Alltså ett som verkar naturligt i drömmar, men inte i verkligheten. Och se så trevligt man kan ha runt ett sådant bord. Men var är violinisten?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar