fredag 17 januari 2014

Moderna Museet Malmö – Barnens Bästa Biennal

På utställning med fel ungar?
Iväg till Modernas utställning Barnens Bästa Biennal i sällskap av två barn, en 2-åring och en 13-åring. Det visade sig inte vara något optimalt sällskap. En 2-åring full med trots och en nybliven, blasé tonåring föll sannolikt precis utanför den tänkta målgruppen. Så omständigheterna för att se utställningen var knappast ideala. Därför kan jag inte påstå att jag verkligen har sett utställningen, trots att utställningar och konstpedagogik tillhör mina specialintressen utan snarare ”befunnit” mig i den. Men att ”befinna sig i” är också ett sätt att uppleva konst och säger på sitt sätt också något om utställningen.

Insiktstorn och filmen Le Rond Universel, av Lisa Jeannin och Rolf Schuurman, var de två verk som jag verkligen såg och som var odiskutabelt bäst, både enligt mig och barnen. Upp i det runda tornet, byggt av stående ohyvlade brädor, ledde en smal, svängd trappa upp till tornets centrum. Här kunde man titta ner i en ”brunn”, i tornets innandöme. Där brunnens vattenyta skulle ha befunnit sig, fanns i stället en filmprojektion som man kunde titta ner på. Filmen visade bland annat tre dansande ljusklot, vilket i själva verket var lysande jongleringsbollar filmade uppifrån. En annan smal trappa ledde ned ur tornet.

Filmens berättare, med mikrofon, inne i tittskåpet
Filmen i tornet var delvis densamma som visades på väggen intill. I den berättar en leranimerad liten figur med barnröst om universum, atomer och liknande. Figuren befinner sig i ett fantasifullt inrett rum och har sällskap av ytterligare en lerfigur. I en helt annan del av museet visas filmens inspelningsplats. En miniatyrmiljö uppbyggd i ett tittskåp, i form av en stor svart låda som man kunde titta in i genom olika kikhål.

Resten av utställningen då? Ja, det var den jag inte riktigt såg. Jag vet att det ingick fyra grafiska blad av Matisse, hängda högt uppe på en vägg, en etsning, Melencolia I av Albrecht Dürer samt två svartvita foton av någon fotograf. Kanske hade utställningen ett konsthistoriskt perspektiv? Tipsrundan blev inte gjord, 2-åringen var för liten och tonåringen inte tillräckligt intresserad. Knippet med ”färgbrickor” från olika konstverk (man skulle leta upp originalen) hade säkert varit rolig i rätt sällskap. Allt mycket välgjort och fint.

Men ändå... Jag hade väntat mig något mer; en större och mer inspirerande utställning. Det finns ju så mycket spännande konst, både gammal och ny, som kan väcka nyfikenheten. För förutom Lisa Jeannins och Rolf Schuurmans verk var det inte någon lockande utställning. Tyvärr. Varken för barn eller vuxna, tror jag. Och en utställning för barn måste vara inbjudande, även om man inte är intresserad av tipsrundor eller skattjakt. Så namnet till trots, barnens bästa biennal var det inte. Men det kanske kan bli?

Utställningen,vars övergripande tema var ”Berättelser”, avslutades den 12 januari. Utställningen var en del i Barnens Bästa Biennal som bestod av 26 olika konstevenemang runt om i Skåne. Till Modernas utställning hörde även en ambitiös broschyr, som jag inte hade tagit del av då jag såg utställningen. Broschyren finns att ladda ner som pdf.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar