torsdag 19 augusti 2010

En väckarklocka?

Apropå "Skapande skola"
Det här inlägget kommer det att handla om ett av mina favoritämnen – konstpedagogik. Dessutom handlar det om statliga anslag. Därför vill jag redan nu varna känsliga personer för att texten kan uppfattas som agiterande, torr och tråkig. Alltså, läs inte längre om du inte vill bli påverkad i en fråga som du egentligen inte alls är intresserad av. (Fast å andra sidan kan det också vara spännande att vara lite djärv…)

I dagens kulturdel i Sydsvenskan kan man läsa om ”Skapande skola”, en statlig satsning för att få mer kultur till Sveriges skolor. I år fördelar Kulturrådet 112 miljoner kronor till skolor och kommuner som vill satsa på kultur i skolan och stimulera till eget skapande. För att söka bidraget krävs det en handlingsplan för hur pengarna ska användas. Rubriken på artikeln är ”Kommuner missar bidrag” och redovisar bland annat hur pengarna hitintills har fördelats mellan Skånes olika kommuner och skolor. I år har Lund inte ansökt alls och Malmö stad hamnar först på 7:e plats, omsprungen av både Vellinge och Eslöv. Det är ganska märkligt! Mest pengar får Helsingborgs stad med 1,45 miljoner kronor.

Varför är det så här, varför söks det inte mer pengar? Låt mig gissa. Kanske är det en kombination av brist på tid, idéer och engagemang som gör att skolor och kommuner missar bidraget. Det är väldigt synd eftersom det innebär missade arbetstillfällen för fattiga konstnärer. Men å andra sidan kanske detta är något som man kan påverka. Om de som ska skriva handlingsplanen för kulturaktiviteterna hade en mängd olika sorters färdiga, kostnads-specificerade projekt att välja bland, borde sannolikheten öka för att de fick loss tummarna och faktiskt sökte pengar. En kompis till mig som är konstnär har gjort just detta. Hon erbjuder skolor färdiga, kreativa paket. Glädjande nog är det många som nappar på hennes erbjudande. Hon är själv ganska förvånad över att det går så bra som det gör. För henne har det äntligen lossnat. Det här borde fler kunna göra, var för sig eller gruppvis. Det är ju så teatergrupperna arbetar sedan länge. Deras affischer brukar vara det som är mest spännande på skolornas anslagstavlor. Kanske är det dags för lite affischer med konstprojekt? Och är det någon som behöver hjälp av en idérik och mångsidig konstpedagog, så är det bara att säga till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar