onsdag 8 december 2010

Oväntad komik på hög nivå

Ibland har man turen att befinna sig på rätt plats vid rätt tidpunkt. Rätt tid och plats var i torsdags (2/12) kl 12.55 i bilen med P2 på bilradion. Jag är ganska radionördig och lyssnar gärna på P1. P2 är en annan favorit med olika intressanta musikprogram, om och med mer eller mindre obskyr musik. I torsdags var det Monitor (ett program om radiokonst, ljudkonst och elektronisk musik) och det handlade om elektronisk musik från 60-talet. Det här är egentligen inte direkt något intresse hos mig, men det kan vara kul när man stöter på det och det är alltid roligt att lära sig något nytt. Programmets sista inslag var musikstycket Neutron Star av Jan W Morthenson. Det var komponerat och framfört på en dator, som vanligen användes för att styra dammluckor i norrländska vattenkraftverk, och datormaskinsmusiken beskrevs som arkaiskt. Jag tycker det lät som ett stillsamt, minimalistiskt blippande, ungefär som regndroppar. Efterhand intensierades blippandet alltmer till en heltäckande ljudmatta. Och det blippade på för fullt när plötsligt en studiotekniker bryter in och beklagar att de har vissa tekniska problem
med sändningen. Medan vi väntar på att de ska lösa problemen får vi lyssna på lite musik, mer musik, nämligen Vivaldis De fyra årstiderna. Samtidigt fortsätter Neutron Stars blippande opåverkat. En verkligt spännande mix – Vivaldi och datormaskinsmusik!
Det tog lång tid att försöka hitta felet bakom det tekniska problemet, och de lyckades ju såklart inte. Stackars radiotekniker, tröstlöst letande efter denna mystiska störningskälla. Under tiden fortsätter Vivaldi att fila på, även när Neutron Star tar slut och Monitor avslutas. Och fortsätter ihärdigt då nästa program påannonseras och ända fram till nyheterna på somaliska, då Vivaldi får ett hastigt slut. Jag misstänker att den här radioteknikern inte var särskilt van vid experimentell elektronisk musik, och inte vet hur konstigt det kan låta. Man får hoppas att han lärde sig något nytt.

Jag var inne på sr.se för att höra programmet igen. Tyvärr visade det sig vara en repris jag lyssnade på i torsdags och på nätet kunde man bara höra orginalprogrammet som sändes på onsdagskvällen. Men om du vill veta hör det lät ska du lyssna på de sista tio minuterna av Monitors program ”Svensk elektroakustisk från 60-talet” http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=2098, och samtidigt lyssna på Vivaldis ”Fyra årstider”, jag är ganska säker på att det var ”Hösten” som spelades (det tycker jag är lite B den 2 december, det borde varit "Vintern"). Radioteknikerns röst får du föreställa dig bäst du kan. Lycka till!

Om du blir mer nyfiken på datorbaserad konst kan jag tipsa om att den sjätte Electrohype-biennalen just nu pågår på Konstmuseet i Ystad http://www.konstmuseet.ystad.se. Jag var faktiskt med och jobbade på den första utställningen 2000 i Malmö. Electrohype öppnade den 27 november och pågår fram till den 30 januari. I årets utställning är temat ”objekt”.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar