onsdag 17 november 2010

Dagens tanke

Om oordning och inredningstrender

Ett rensat och rent soffbord får mina stackars stresskänsliga axlar att sjunka minst 1 dm. Alltför ofta är soffbordet belamrat med tidningar, böcker, muggar, papper, leksaker och annat småkrafs. Jag påstår inte att jag är helt oskyldig själv, jag med mina högar av kultur-delen med intressanta artiklar som inte har blivit lästa än. Men jag tror att det är jag i familjen som påverkas mest av att det är rörigt.

I gårdagens Sydsvenska (den 16/12, s. 24) rapporterades det nya forskningsrön om utmattningssyndrom och stress. Forskaren bakom avhandlingen, psykologen Agneta Sandström tog som ett exempel att arbetsplatser inte bara bör vara ergonomiskt riktiga för kroppen utan även ”hjärnergonomiska”. Öppna kontorslandskap och grupprum med glasväggar är mindre bra, det blir för mycket stimuli för hjärnan att hantera och är påfrestande för uppmärksamhetsförmågan.

Kan detta vara en orsak till att den minimalistiska inredningsstilen med rena, avskalade ytor har fått en så stor genomslagskraft? En annan populär stil är den vita, romantiska eller lantliga inredningsstilen, där till och med bokhyllans böcker ibland döljs bakom ett tunt vitt draperi för att inte störa den vita harmoniska helheten.

Är det dagens höga tempo och en visuell överstimulans i vår omgivning (internet, TV, reklam, butiker) som får oss att välja en visuellt lugn och enhetlig hemmiljö? Det är sån’t man kan fundera på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar